Miluješ domlouvání schůzek s novými klienty? (4/5)
Přemýšlel jsem nad tím, jaké tipy Vám pošlu nyní.
Je konec roku a Vy máte spoustu práce s tím, abyste navštívili své stále zákazníky.
Domlouvání schůzek u nový klientů necháme po novém.
Předvánoční návštěva u stálých zákazníků je sice aktivita, která je časově dost náročná, nicméně z obchodního hlediska, jsem to brával jako pohodičku, pokec s klienty a prakticky žádné obchodování.
Nechci tím říct, že i v tuto chvíli máte do vašich zákazníků tlačit pod plnou parou, nicméně trocha obchodování, by vůbec neuškodila.
1. Vyhodnoťte celoroční spolupráci. Pokládejte otázky, jak hodnotí celoroční spolupráci s vámi. Pokud máte výsledky, jaký obrat jste za tento rok vytvořili, tak se můžete zákazníka zeptat, jestli ví, jaký obrat jste vytvořili a poté mu za to poděkujte a zeptejte se, jak on hodnotí celoroční spolupráci. Nechte především mluvit zákazníka a v některých případech se může stát, že si zákazník začne tak trochu stěžovat a možná i na vaši společnost. V tomto případě ho nechte mluvit a nezasahujte do toho.
2. Zjistěte, jak by se dala spolupráce ještě vylepšit. Za celý rok spolupráce mohou u zákazníka vzniknout určité neoptimální věci, něco, co ho trochu štve na vaší spolupráci, ale neřekl vám to. Z tohoto důvodu je dobré tyto drobnosti nechat zákazníka říct. Je to z toho důvodu, že když vám to řekne, nebude mít na tom tolik pozornosti. Zeptat se ho můžete třeba takto: „Je něco, co bychom mohli ještě zlepšit?“
3. Poté, co se vám podařilo vyčistit případně drobnosti a nesrovnalosti ve spolupráci, tak zaměřte pozornost zákazníka na budoucnost. Jak to udělat? Zeptejte se ho, jak to vidí v příštím roce. Pokuste se dohodnout na tom, že uděláte maximum pro to, abyste letošní výsledky zlepšili. Jinými slovy, vytvořte plány na nový rok. Tím nemám na mysli nějaký strategický meeting, ale jen o tom začít mluvit a klidně se se zákazníkem domluvte na tom, že se k tomu vrátíte na začátku příštího roku.
Občas se mně na seminářích ptali, kdy je lepší doba na předání vánočního prezentu pro zákazníka. Já jsem to dělával hned v úvodu a to tak, že jsem rovnou zákazníkovi poděkoval za celoroční spolupráci. To navodilo fajn neoficiální atmosféru. Předvánoční návštěvy jsou milé a já osobně je mám rád. Nezapomínejme, že i z této návštěvy se dá dost vytěžit.
Přeji příjemné předvánoční návštěvy zákazníků!
—